



Willem van Boom is hoogleraar burgerlijk recht en houdt zich in onderwijs en onderzoek bezig met het vermogensrecht in de volle breedte. Zijn benadering is nadrukkelijk multidisciplinair: hij werkt graag samen met wetenschappers uit andere vakgebieden om beter te begrijpen hoe recht en samenleving op elkaar inwerken. Die open blik komt in dit boek terug.
Meer over Willem van BoomPrivaatrecht en Markt
Paperback Nederlands 2025 2e druk 9789083548159Samenvatting
Welke rol speelt het vermogensrecht in onze marktsamenleving, en waar botst het met publiekrechtelijke regels, met maatschappelijke belangen of economische macht? Hoe worden leerstukken als eigendom, contract en aansprakelijkheid geraakt door marktregulering? En hoe werkt die regulering in werkelijkheid uit? Om het concreet te maken: denk aan gevolgen van huurprijsplafonds, problemen bij platformarbeid, de macht van techreuzen of aan uitzonderlijke situaties van schaarste of crisis. En wat betekent marktregulering voor fundamentele principes als contractsvrijheid en vrije prijsvorming?
In deze geheel herziene tweede druk van Privaatrecht en markt laat de auteur zien hoe het vermogensrecht verweven is met bredere maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Met oog voor actualiteit, onderlinge samenhang en nuance bied dit boek diepgaand inzicht in de wisselwerking tussen privaatrecht, publiekrecht, zelfregulering en marktdynamiek. Elk hoofdstuk start met kerninzichten en daagt de lezer uit om kritisch na te denken over de rol en de toekomst van het vermogensrecht. Het boek is voor gevorderde studenten, juristen en iedereen die zich wil verdiepen in de wisselwerking tussen het vermogensrecht en onze marktsamenleving in een wereld vol frictie en vernieuwing, macht en tegenmacht.
Trefwoorden
privaatrecht vermogensrecht markteconomie contractsrecht eigendomsrecht mededingingsrecht marktregulering rechtsleer ondernemingsrecht wetgeving bestuursrecht economie rechtsmiddelen contractsvrijheid marktfalen schadevergoeding rechtswetenschap aansprakelijkheidsrecht zelfregulering juridische analyse burgerlijk recht marktmechanisme rechtsnormen beleidsinstrumenten informatie-asymmetrie consumentenbescherming
Trefwoorden
Specificaties
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan